ویتامین Dو کاهش خطر ابتلا به دیابت در کودکان و نوجوانان چاق

این ساپلیمنت به کنترل قند خون در جوانان چاق کمک می کند.در3 دهه گذشته چاقی در میان کودکان و نوجوانان در آمریکا به طور فزاینده ای رو به افزایش بوده است. چاقی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

محققین دانشگاه میسوری دریافتند که ساپلیمنت های ویتامینDبه کودکان چاق و نوجوانان در کنترل مقدار قندخون و کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

به گفته Catherine Peterson: با افزایش مصرف ویتامینDهمان پاسخی را میگیریم که با تجویز داروهای دیابت. ما مشاهده کردیم که افزایش مقدار ویتامینDسبب کاهش مقدار انسولین و کنترل بهتر قندخون می شود. این امر علیرغم عدم وجود تغییر در وزن بدن، میزان مصرف غذا و فعالیت فیزیکی مشاهده می شود.

دکتر Petersonو همکارانش به مطالعه 35 کودک و نوجوان چاق مبتلا به پیش دیابت که تحت درمان در برنامه دیابت مرتبط با چاقی در نوجوانان در دانشگاه میسوری بودند، پرداختند. همه این افراد دچار کمبود ویتامینDبوده و تغذیه و میزان فعالیت مشابه و یکسانی دارند.

به شرکت کنندگان بصورت تصادفی ساپلیمنت با دوز بالای ویتامینDیا دارو نما  بصورت روزانه به مدت 6 ماه داده شد. افرادی که مقدار ویتامینDدر بدنشان به حد کافی می رسید میزان انسولین خونشان پایین می آمد.

Peterson می گوید : دوز ویتامینDیی که به نوجوانان چاق در این تحقیق داده شد دقیقاً مقدار توصیه شده برای همه افراد نبود.

پیام اصلی این تحقیق برای پزشکان اینست که وضعیت ویتامینDرا در بیماران چاق چک کنند زیرا این افراد در معرض کمبود ویتامین Dهستند. افزودن ساپلیمنت ویتامینDبه تغذیه آنها راه موثری برای درمان چاقی و مقاومت به انسولین همراه با آن است.

ویتامینDبرای حفظ سلامت استخوانها، ماهیچه ها و اعصاب مهم است. این ویتامین از طریق مواد غذایی، مصرف ساپلیمنت یا قرار دادن فرد در معرض نور آفتاب برای بدن تامین می شود. کمبود ویتامینDموضوع شایعی است اما برای افراد چاق می تواند بسیار خطرناک تر و زیانبار باشد.

دکتر Petersonمی گوید: آنچه کمبود ویتامینDرا در افراد چاق نسبت به دیگران خطرناکتر می کند اینست که بدن آنها ویتامینDرا نسبت به افراد دارای وزن نرمال بصورت نصف فرآوری می کند.

ویتامینDدر بافت های چربی آنها ذخیره می شوند و مانع از وارد شدن ویتامینDدر فرآیندهای دیگر می شود. به همین علت افراد چاق نیاز به مصرف دو برابر ویتامینDنسبت به افراد با وزن نرمال دارند تا میزان ویتامینDبدن آنها در حد کافی باقی بماند.

افزودن ساپلیمنت ویتامینDراهی طبیعی و ارزان برای کمک به کودکان چاق و نوجوانان است تا ابتلا غیرعادی آنها به دیابت کاهش یابد و از تاثیرات جانبی مصرف داروهای کنترل قندخون در امان بمانند.

نتایج این تحقیق در American journal of clinical Nutritionبه چاپ رسید.

منبع: munews.missouri.edu